آموزش صداسازی و خوانندگی دقیقا به چه معناست؟
آموزش خوانندگی و صداسازی برای خواندن شامل مراحل مختلفی میشود که در این جا به آن میپردازیم.
اما مهمتر از همه اینست که بدانیم، برای خوب خواندن باید بتوانیم بدون هیچ استرس و فشاری در اندام صوتی خود، صدای طبیعی و مادرزادی خود را آزاد کنیم.
تنها وقتی فراگیری تکنیکهای خوانندگی منجر به اتفاق مناسبی برای صدای ما میشود،
که بتوانیم با تنفس درست و طبیعی، بدون هیچ گونه گرفتگی و استرس، در محدوده ی صدای خود که به شناخت آن رسیده ایم، بخوانیم؛
این مفهوم پایه برای صداسازی است. تولید صدایی که منحصرا صدای ماست.
از طرف دیگر آزاد کردن صدا بدون بکارگیری تکنیکهای خوانندگی، دلچسب نخواهد بود.
آموزش آواز و تکنیک های خوانندگی از تمرینات تنفسی آغاز میشوند.
تنفس درست و تمرین برای افرایش حجم اندام تنفسی ما، بسیار اهمیت دارد.
علاوه بر آن باید یاد بگیریم که چگونه حجم هوای خروجی را مدیریت و کنترل کنیم و در هنگام خواندن به صورت ناخودآگاه از خروج هوای درست و به اندازه بهره ببریم،
که این توانایی منجر به صدایی پر قدرت و بدون لرزش میشود.
بهداشت صدا
مسئله ای که بسیار در آموزش آواز و صداسازی اهمیت داردبهداشت صدا میباشد. صدا بسیار ارزشمند است و تارهای صوتی بسیار ظریف و حساس هستند و هرگونه اشتباهی در روند آموزش آواز می تواندصدمات جبران ناپذیری برای صدای ما بوجود آورد! تارهای صوتی مانند سیم های گیتار نیستندکه در صورتی که خراب شوند بشود آنها را تعویض کرد.
تارهای صوتی را نمی توان پانسمان کرد،
نمی توان آنها را مانند دستی که شکسته است، به نوعی آتل بست و برای مدتی به آنها استراحت داد!
چرا که مادامی که ما حتی در حال راه رفتن هستیم، تارهای صوتی روی یکدیگر فشار وارد میکنند.
تنها در شرایط خاصی مانند فوت کردن است که آنها از یکدیگر فاصله می گیرند و استراحت میکنند.
پس قبل هر آموزشی در زمینه صدا(مانند سولفژ) در ابتدا باید صداسازی انجام شود تا آسیبی گریبان هنرجو را نگیرد.
هنرجو میبایست ابتدا تولید صدای سالم را بیاموزد.
خواننده پس از پیدا کردن صدای خود و دریافت اینکه محل خروج هوا و محل استفاده از اندام صوتی درست کدام است،متوجه می شود که حتی صدای حرف زدن او نیز تغییر کرده، دیگر با طولانی صحبت کردن مشکلی ندارد،
صدایش نمیگیرد، داد زدن و خواندن بالاترین نت رجیستر صدای او، تفاوتی با خواندن پایین ترین نت ندارد.
در این زمان است که آموزش تکنیکهای آواز شروع میشود تا دیگر مرزی برای خواننده وجود نداشته باشد.
در آموزش آواز، اینکه شما به چه سبکی علاقه دارید مهم نیست، مهم این است که بتوانید در هر سبکی که اراده میکنید بخوانید!
مهم این است که صدای ما محدودیت نداشته باشد و این خودتان باشید که تصمیم میگیرید چگونه و از کدام قسمت اندام صوتی خود، برای یک آهنگ بخصوص استفاده کنیم.تکنیک هایی که در آموزش آواز کار میشوند، به شناخت ابعاد صدا و انواع موقعیت های تولید صدا منجر می شوند.
راهنمایی خروج صدا از دیافراگم، سینه، جلوی صورت، پشت هنجره و یا صدای سر; ویا حتی استفاده از موقعیت های مختلف برای قسمت های مختلف یک آواز برای احساسی تر کردن و یا جدی تر و حماسی کردن یک قطعه موسیقی.
تکنیکهایی مانند لگاتو و یا ویبراتو به ما کمک میکنند تا در آواز تاثیر گذارتر باشیم و دلنشین تر بخوانیم.
مثلا گاها لرزش صدا با تکنیک ویبراتو اشتباه گرفته میشود.
خواننده باید این توانایی را داشته باشد تا با تصمیم خود کاملا صاف و بدون لرزش بخواند و در قسمتی که تمایل دارد از ویبراتو استفاده کند، به همان تعدادی که خود تصمیم میگیرد و به همان سرعتی که دوست دارد و به زیبایی آواز میافزاید.
نکته ی مهم دیگر این است که در طول آموزش آواز، می بایست بر روی شناخت، شنیدن و خواندن درست فرکانس ها به طور جدی کار شود.
تنها راه درست و اصطلاحا “تیون” خواندن این است که مغز به مرور و با تمرین های منظم، یاد بگیرد که فرمان درست به اندام صوتی صادر کند.
به این معنا که بعد از شنیدن یک نت، مغز تحلیل درستی انجام داده و فرمان درستی به اندام صوتی ارسال کند و ما بتوانیم نت صحیح را بخوانیم.
کودکان در سنین بین ۴ تا ۷ سال در کلاس های ارف شرکت میکنند و یا در کشورهای پیشرفته در دوران کودکی، در معرض آموزش تربیت شنوایی و شناخت و درک ریتم قرار میگیرند.
به طور مثال در ایران، در کلاس های ارف، نوازنده شدن کودک هدف و معیار نیست، بلکه موفقیت وقتی حاصل میشود که کودک بتواند در هنگام نواختن ساز ساده ای مانند ارف و یا فلوت، ریتم را حفظ کرده و با صدای نت ها آشنا شود.
این آموزش به کودک کمک میکند تا در سنین بالاتر، اگر تمایل به یادگیری ساز و یا آموزش آواز داشته باشد،
دیگر دغدغه ای برای یادگیری فرکانس و یا ریتم نداشته باشد.
در غیر این صورت در کلاس های آموزش آواز می بایست بر روی ریتم هم کار شود.
چرا که اکثرا دیده می شود، افرادی که سابقه ی نوازندگی ندارند، قادر به کنترل صدای خود بر روی ریتم یک آهنگ نیستند و جلوتر خواندن و عقب افتادن، زیاد اتفاق میافتد.
از دیگر خصوصیات آموزش آواز و صداسازی، می توان به آموزش خواندن در استویو اشاره کرد.
اساسا خیلی بهتر است که آموزش آواز در استودیو انجام شود و قسمت هایی که هنرجو میبایست بخواند هدفون بر روی گوشش باشد و پشت میکرفون بایستد و بعد از هر بار تمرین، صدای او آنالیز شود و مورد بررسی قرار گیرد.
کسانی که تجربه ی خواندن در استودیو را ندارند، حتی اگر به خوبی آموزش آواز و صداسازی دیده باشند،
دفعات زیادی را نیاز دارند در استودیو بخوانند تا بتوانند با شرایط استودیو سازگار شوند
و تا زمانی که این تجربه را بدست نیاورده اند، ضبط های انجام شده از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود!
همچنین تمرین خواندن با میکروفون داینامیک و شنیدن صدای موزیک از باندهای بزرگ اجرای زنده از دیگر تجارب مهمی است که خواننده باید در دوره ی آموزشی خود طی کند.باید اشاره کرد به آموزش خوانندگی و تجربه اجرای زنده که خواننده را به طور کلی در موقعیت دیگری قرار میدهد،اگر خواننده برای اجرای زنده تمرین نکرده باشد، تمام آنچه آموخته، به یکباره بر اثر فشار، استرس و هیجان بسیار زیاد از یادش میرود و قطعا اجرای مناسبی نخواهد داشت.
پرفورمنس خواننده، از راه رفتن او بر روی استیج، نحوه رفتار با میکروفون، مانیتورهای صدا و مسائل دیگر علاوه بر کنترل استرس و هیجان، نکات مهمی هستند که در آموزش آواز و صداسازی مورد توجه قرار میگیرند.
صدا سرمایه ارزشمندی است که همیشه همراه ماست
و همواره میتواند نوایی لذت بخش برای ما و اطرافیانمان ایجاد نماید.
در پرورش و سلامت نگه داشتن صدا میبایست
همواره تلاش کنیم تا این سرمایهای که جهان هستی به ما هدیه داده است را با انرژی مثبت بازگردانیم.
امیدواریم از خواندن این متن لذت برده باشید.
نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق پلهای ارتباطی سایت با ما در میان بگذارید.
شما همچنین میتوانید از صفحه اینستاگرام ما بازدید کنید.
دسترسی به صفحه آپارات سلمان کردار