Scroll Top

چگونه کوک بخوانیم؟

cook-sing

چگونه کوک بخوانیم؟

آموزش آواز و صداسازی بدون درنظر گرفتن درست و کوک خواندن ممکن نیست.

شما هر قدر صدایی بسازید که طنین و قدرت مناسب داشته باشد اما نتوانید گام درست قطعه ای که می خواهید بخوانید را پیدا کنید، عملا خواندن زیبایی نخواهد داشت.

حتی اگر بدون موسیقی بخوانید، ممکن است شروع آهنگ را به علت بارها شنیدن درست بخوانید.

شما حتما تجربه کرده اید هنگامی که وارد قسمت ترجیع بند آهنگ می شوید، گام را ناخواسته عوض می‌کنید و این تغییر اشتباه به گوش دیگران اصلا خوشایند نخواهد بود.

بزرگترین مشکل کسانی که نمی‌توانند کوک بخوانند و گام ها را درست تشخیص دهند این است که حتی اگر صدای خود را ضبط کنند و بشنوند،‌متوجه اشتباهات خود نمی‌شوند. زیرا گوش آنها تاکنون به صورت تخصصی با اشتباه خود مواجه نشده است و اساسا مغز قابلیت تشخیص فرکانس نت‌های موسیقی را ندارد. اگر این قابلیت را داشت کافی بود تا بارها صدای خود را بر روی یک تمرین ساده پیانو ضبط کند و بشنود، تا مغز به صورت خودکار فرمان تولید فرکانس به تارهای صوتی را به مرور اصلاح کند.

این فرایند باعث خواهد شد مشکل “فالش” خواندن در طی زمان حل شود.

تمرین تغییر فرکانس 

شما برای اینکه بتوانید درست و کوک بخوانید، باید بتوانید فرکانس های مختلف را با صدای خود ایجاد کنید و بتوانید تغییر فرکانس را انجام دهید.برای مثال اگر فرکانس نت E4،‌ ۳۲۹ هرتز است، شما باید بتوانید با شنیدن صدای پیانو این فرکانس را تولید کنید، اما اگر نمی‌توانید،‌ باید سعی کنید تا با تغییر فرکانس صدای خود به این نت برسید.

تصویر: فرکانس نت های مختلف پیانو

برای این تمرین ابتدا یک نرم افزار تیونر گیتار روی گوشی موبایل خود نصب کنید.

این نرم افزار باید قابلیت این را داشته باشد که نت صدای شما را تشخیص دهد.

بهتر آن است که از نرم افزاری استفاده کنید که فرکانس دقیق صدای شما را نیز نشان دهد.

نرم افزارهای رایگان زیادی برای موبایل وجود دارند و به راحتی با سرچ کردن کلمه”Guitar Tuner”می‌توانید آنها را دانلود کنید. فرکانس صدای شما به صورت عدد،‌ کمی کوچکتر از نام نت ها با واحد هرتز(Hz) نمایش داده می‌شود.

برای ادامه بهتر است که از یک موبایل دیگر به عنوان تولید کننده‌ی صدای پیانو استفاده کنید.

نحوه انجام این تمرین:

به این ترتیب که ابتدا یک نت را در میانه ی پیانو به صدا در بیاورید، سپس فرکانس آن را روی نرم افزار موبایل خود ببینید و یادداشت کنید . حالا سعی کنید تا شما آن صدا را تولید کنید و اگر نتوانستید، با دیدن فرکانس صدای خود در نرم افزار،‌ سعی کنید تا با تغییر صدای خود به فرکانس نت پیانو برسید.

برای اینکار گاها نیاز دارید تا با بم کردن صدای خود به فرکانس درست برسید. بم کردن صدای شما مانند این می ماند که شما با باتری کار میکنید و اکنون باتری شما در حال اتمام است و بنابراین صدای شما شروع به کند و بم شدن می کند. اما اگر نیاز بود تا فرکانس صدای خود را افزایش دهید، تصور کنید بر روی یک ترن هوایی نشسته اید و مدام دارد به هیجان شما اضافه می شود و شما صدای خود را از حالت معمولی صحبت کردن به  حالت صدایی پرهیجان خود می رسانید. و یا تصور کنید که چگونه وقتی دوست شما به آرامی از شما دور می شود،‌ او را صدا می کنید تا صدای شما را بشنود.

هنگامی که این قابلیت را پیدا کردید تا با صدای خود فرکانس های مختلف را تولید کنید و برای کاهش یا افزایش آن مشکلی نداشتید، زمان آن رسیده است که نت های مختلف موسیقی را در حدود نت های عادی ای که با آن ها صحبت می کنید بخوانید. به این معنی که همان گونه که دوست خود را، که در فاصله ی ۲ متری شما ایستاده صدا می کنید،‌ مصوت حرف آخر اسم او را بکشید و ببینید که بر روی نرم افزار چه نتی را نشان می دهد. سپس باید تا ۳ نت بالاتر و ۳ نت پایین تر از آن را تولید کنید.

برای مثال اگر نرم افزار نت  E را نشان میدهد:

شما باید به صورت شمرده شمرده بر روی نرم افزار،

نت‌هایF،GوA را به سمت بالا و نت‌هایD،C و B را به سمت پایین تولید کنید و بر روی نرم‌افزار ببینید.

*یادآوری:

نت های موسیقی به این ترتیب خواهند بود اگر از نت “دو” شروع کنیم:

دو ‏(C) ،‌ ر (D) ، می (E) ،‌ فا (F) ، سل (G) ،‌ لا (A) ، سی (B)

که در تمرین فوق اگر صدای شما نت می را نشان دهد،نت‌های بالا و پایین آن به این شرح خواهندبود:

B C D (E) F G A

هنگامی که توانستید ۳ نت بالاتر و ۳ نت پایین تر از صدای صحبت کردن خود را بخوانید،

شما قابلیت خواندن یک اکتاو را پیدا کرده‌اید و این قابلیت بخش بزرگی از کوک خواندنتان را حل کرده است.

پس از آن می توانید نت ها را گسترش دهید و نت های بالاتر و پایین تر را تقویت کنید.اما بدون انجام صداسازی این کار به شما توصیه نمی شود.چرا که با عدم تنفس صحیح و استفاده ی نادرست از اندام صوتی خود، امکان این که به تارهای صوتی خود صدمه بزنید بسیار زیاد است و تارهای صوتی مانند سیم های گیتار نیستند که به راحتی آنها را تعویض کنید و یا مانند دست آسیب دیده نیستند که گچ بگیرید تا استراحت کنند و درمان شوند. تارهای صوتی بسیار حساس هستند و تمرین اشتباه می توانید منجر به صدمات جبران ناپذیری شود.

در مقالات آینده سعی می کنم تا با تمرین های تنفسی و صداسازی در خدمت شما عزیزان باشم.

موفق باشید.

نویسنده:

سلمان کردار

پاییز ۹۸

امیدواریم از خواندن این متن لذت برده باشید.

نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق پل‌های ارتباطی سایت با ما در میان بگذارید.

شما همچنین می‌توانید از صفحه اینستاگرام ما بازدید کنید.

دسترسی به صفحه آپارات سلمان کردار

پست های مرتبط

دیدگاه (2)

عالي بود ممنون

نظر بگذارید