آموزش آواز و صداسازی دقیقا به چه معناست؟

آموزش آواز و صداسازی و پرورش صدا برای خواندن شامل مراحل مختلفی میشود که در این جا به آن می پردازیم. اما مهمتر از همه اینست که بدانیم، برای خوب خواندن باید بتوانیم بدون هیچ استرس و فشاری در اندام صوتی خود، صدای طبیعی و مادرزادی خود را آزاد کنیم. تنها وقتی فراگیری تکنیک های خوانندگی منجر به اتفاق مناسبی برای صدای ما میشود، که بتوانیم با تنفس درست و طبیعی، بدون هیچ گونه گرفتگی و استرس، در محدوده ی صدای خود که به شناخت آن رسیده ایم، بخوانیم؛ این مفهوم پایه برای صداسازی است. تولید صدایی که منحصرا صدای ماست.
از طرف دیگر آزاد کردن صدا بدون بکارگیری تکنیک های خوانندگی، دلچسب نخواهد بود. آموزش آواز و تکنیک های خوانندگی از تمرینات تنفسی آغاز می شوند. تنفس درست و تمرین برای افرایش حجم اندام تنفسی ما، بسیار اهمیت دارد. علاوه بر آن باید یاد بگیرم که چگونه حجم هوای خروجی را مدیریت کنیم و بتوانیم در هنگام خواندن به صورت ناخودآگاه از خروج هوای درست و به اندازه بهره ببریم، که این توانایی منجر به صدایی پر قدرت و بدون لرزش می شود.

مسئله ای که بسیار در آموزش آواز و صداسازی اهمیت دارد بهداشت صدا می باشد. صدا بسیار ارزشمند است و تارهای صوتی بسیار ظریف و حساس هستند.

مسئله ای که بسیار در آموزش آواز و صداسازی اهمیت دارد بهداشت صدا می باشد. صدا بسیار ارزشمند است و تارهای صوتی بسیار ظریف و حساس هستند و هرگونه اشتباهی در روند آموزش آواز می تواند صدمات جبران ناپذیری برای صدای ما بوجود آورد! تار های صوتی مانند سیم های گیتار نیستند که در صورتی که خراب شوند بشود آنها را تعویض کرد. تارهای صوتی را نمی توان پانسمان کرد، نمی توان آنها را مانند دستی که شکسته است، به نوعی آتل بست و برای مدتی به آنها استراحت داد! چرا که مادامی که ما حتی در حال راه رفتن هستیم، تارهای صوتی روی یکدیگر فشار وارد میکنند. تنها در شرایط خاصی مانند فوت کردن است که آنها از یکدیگر فاصله می گیرند و استراحت میکنند.
خواننده پس از پیدا کردن صدای خود و دریافت اینکه محل خروج هوا و محل استفاده از اندام صوتی درست کدام است، متوجه می شود که حتی صدای حرف زدن او نیز تغییر کرده، دیگر با طولانی صحبت کردن مشکلی ندارد، صدایش نمی گیرد، داد زدن و خواندن بالاترین نت رجیستر صدای او، تفاوتی با خواندن پایین ترین نت ندارد. در این زمان است که آموزش تکنیک های آواز شروع میشود تا دیگر مرزی برای خواننده وجود نداشته باشد. در آموزش آواز، اینکه شما به چه سبکی علاقه دارید مهم نیست، مهم این است که بتوانید در هر سبکی که اراده میکنید بخوانید! مهم این است که صدای ما محدودیت نداشته باشد و این ما باشیم که تصمیم بگیریم چگونه و از کدام قسمت اندام صوتی خود، برای یک آهنگ بخصوص استفاده کنیم.
تکنیک هایی که در آموزش آواز کار می شوند، به شناخت ابعاد صدا و انواع موقعیت های تولید صدا منجر می شوند. راهنمایی خروج صدا از دیافراگم، سینه، جلوی صورت، پشت هنجره و یا صدای سر; ویا حتی استفاده از موقعیت های مختلف برای قسمت های مختلف یک آواز. برای احساسی تر کردن و یا جدی تر و حماسی کردن یک قطعه ی موسیقی. تکنیک هایی مانند لگاتو و یا ویبراتو به ما کمک می کنند تا در آواز تاثیر گذارتر باشیم و دلنشن تر بخوانیم.
مثلا گاها لرزش صدا با تکنیک ویبراتو اشتباه گرفته می شود. خواننده باید این توانایی را داشته باشد تا با تصمیم خود کاملا صاف و بدون لرزش بخواند و در قسمتی که تمایل دارد از ویبراتو استفاده کند،‌ به همان تعدادی که خود تصمیم می گیرد و به همان سرعتی که دوست دارد و به زیبایی که آواز می افزاید.
نکته ی مهم دیگر این است که در طول آموزش آواز، می بایست بر روی شناخت، شنیدن و خواندن درست فرکانس ها به طور جدی کار شود. چرا که هر قدر که به نظر یک خواننده درست بخواند، اما هنگامی که صدای او در استودیو ضبط می شود و بر روی یک موسیقی قرار می گیرد، می توان شنید و با نرم افزار آنالیز کرد و دید، که هنوز صدا کاملا تیون و کوک نمی خواند. تنها راه درست و اصطلاحا “تیون” خواندن این است که مغز به مرور و با تمرین های منظم، یاد بگیرد که فرمان درست به اندام صوتی صادر کند. به این معنا که بعد از شنیدن یک نت، مغز تحلیل درستی انجام داده و فرمان درستی به اندام صوتی ارسال کند و ما بتوانیم نت صحیح را بخوانیم.
کودکان در سنین بین ۴ تا ۷ سال در کلاس های ارف شرکت می کنند و یا در کشورهای پیشرفته در دوران کودکی، در معرض آموزش تربیت شنوایی و شناخت و درک ریتم قرار می گیرند. به طور مثال در ایران، در کلاس های ارف، نوازنده شدن کودک هدف و معیار نیست، بلکه موفقیت وقتی حاصل می شود که کودک بتواند در هنگام نواختن ساز ساده ای مانند ارف و یا فلوت، ریتم را حفظ کرده و با صدای نت ها آشنا شود. این آموزش به کودک کمک میکند تا در سنین بالاتر، اگر تمایل به یادگیری ساز و یا آموزش آواز داشته باشد،‌ دیگر دغدغه ای برای یادگیری فرکانس و یا ریتم نداشته باشد. در غیر این صورت در کلاس های آموزش آواز می بایست بر روی ریتم هم کار شود. چرا که اکثرا دیده می شود، افرادی که سابقه ی نوازندگی ندارند، قادر به کنترل صدای خود بر روی ریتم یک آهنگ نیستند و جلوتر خواندن و عقب افتادن، زیاد اتفاق می افتد.
از دیگر خصوصیات آموزش آواز و صداسازی، می توان به آموزش خواندن در استویو اشاره کرد. اساسا خیلی بهتر است که آموزش آواز در استودیو انجام شود و قسمت هایی که هنرجو می باست بخواند، هدفون بر روی گوشش باشد و پشت میکرفون بایستد و بعد از هر بار تمرین، صدای او آنالیز شود و مورد بررسی قرار گیرد. کسانی که تجربه ی خواندن در استودیو را ندارند، حتی اگر به خوبی آموزش آواز و صداسازی دیده باشند، دفعات زیادی را نیاز دارند در استودیو بخوانند تا بتوانند با شرایط استودیو سازگار شوند و تا زمانی که این تجربه را بدست نیاورده اند، ضبط های انجام شده از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود!
در پایان باید اشاره کرد به آموزش آواز و تجربه ی اجرای زنده که خواننده را به طور کلی در موقعیت دیگری قرار میدهد. اگر خواننده برای اجرای زنده تمرین نکرده باشد، تمام آنچه آموخته، به یکباره بر اثر فشار، استرس و هیجان بسیار زیاد از یادش می رود و قطعا اجرای مناسبی نخواهد داشت. پرفورمنس خواننده، از راه رفتن او بر روی استیج، نحوه ی رفتار با میکروفون، مانیتورهای صدا و مسائل دیگر علاوه بر کنترل استرس و هیجان، نکات مهمی هستن که در آموزش آواز و صداسازی مورد توجه قرار می گیرند.
صدا سرمایه ی ارزشمندی است که همیشه همراه ماست و همواره می تواند نوایی لذت بخش برای ما و اطرافیانمان ایجاد نماید. در پرورش و سلامت نگه داشتن صدا می بایست همواره تلاش کنیم تا این سرمایه ای که جهان هستی به ما هدیه داده است را با انرژی مثبت باز گردانیم.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

برای مشاوره رایگان نام و شماره همراه خود را وارد کنید و یا با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۱۹۵۸۶۱ – ۰۲۱۸۸۸۸۶۸۲۵